Hentie van der Merwe: Biographie, Bibliographie  
   

1972
geboren in Windhoek, Namibia.

1991-1994
BA of Arts and Fine Arts, University of the Witwatersrand, Johannesburg.

1996-2000
MA of Fine Arts, University of the Witwatersrand, Johannesburg.

2001
Skowhegan School for Painting and Sculpture, Maine, USA.

2000-2002
Hoger Instituut voor schone Kunsten (HISK), Antwerpen.

lebt seit 2000 bzw. 2001 in Antwerpen und Köln.

 

Einzelausstellungen (Auswahl):

2005
Trophies. Van Laere Contemporary Art, Antwerpen.

2004
New Talents. Förderkoje Art Cologne (Galerie Gabriele Rivet, Köln).
graph. Galerie Gabriele Rivet, Köln.

2003
Groepsgewijs/Bijlmer Groups. Artoteek Zuidoost/Het Nieuwe Podium, Amsterdam.
Still Lifes. Goodman Gallery, Johannesburg.
Galerie Gabriele Rivet , Köln (Premierentage).
Van Laere Contemporary Art, Antwerpen.

2001
Trappings. Goodman Gallery, Johannesburg.

1997
National Art Gallery of Namibia, Windhoek mit Unterstützung des Franco-Namibian Cultural Center.
Generator Art Space, Africus Institute of Contemporary Art, Johannesburg (Katalog).

 

Gruppenausstellungen (Auswahl):

2006
Art Special Hansa, kuratiert von Uta M. Reindl und Georg Dietzler, Hansa-Gymnasium, Köln (i.V. Katalog).
Psycho. Zeitgenössische Positionen zwischen Seelenheil und Apokalypse. Kuratiert von Ulrike Jagla-Blankenburg, MM III Kunstverein Mönchengladbach (Katalog).

Snap Judgements: New Positions in Contemporary African Photography. Curated by Okui Enwezor. ICP - International Centre for Photography, New York.
Mädels. Galerie Gabriele Rivet, Köln.

ERASE ME FROM WHO I AM / OLVIDA A QUIEN SOY. CAAM Centro Atlántico de Arte Moderno, Las Palmas de Gran Canaria (Katalog).

2005
My private Heroes. Kuratiert von Jan Hoet, MARTa Herford (Katalog).
Imprints. Axis Gallery, New York.

2004
Is one thing better than another. Galerie Aurel Scheibler, Köln.
10 Years / Ten Voices. Kuratiert von Kathy Grundling, Sala Una, Rom (Katalog)
Black & White. Galerie Gabriele Rivet, Köln.

2003
Sexualität und Tod. AIDS in der zeitgenössischen afrikanischen Kunst. Kuratiert von Kay Schaefer, Rautenstrauch-Joest-Museum, Köln (Katalog).
Out2002.Laureaten/Laureates HISK", kuratiert von Theo Tegelaers, Elzenveld, Antwerpen (Katalog).
Photography, the body and the archive. Kuratiert von Lauri Firstenberg, Artists' Space, New York.
Arche Noah. Galerie Gabriele Rivet, Köln.

2002
Dialogica, with Wim Wauman, IN/OUT (Higher Institute for Fine Arts), Antwerpen.
BigTorino. Torino Biennial for Young Artists, in verschiedenen Institutionen, Turin.
Formen der Gewalt. Galerie Gabriele Rivet, Köln.

2001
Babel Tower - 70 South African Artists. Städtische Galerie Johannesburg (Katalog).
The Body. Kuratiert von Leanne Engelberg, UNISA (University of South Africa) Art Gallery, Pretoria.
After New York. Ampersand Foundation Fellowship Exhibition, Städtische Galerie Johannesburg.
Emotions and Relations, Sandton Civic Gallery, Johannesburg und Klein Karoo, National Arts Festival, Oudtshoorn.
Translation/Seduction/Displacement, kuratiert von Lauri Firstenberg und John Peffer, White Box Gallery, New York (Katalog).
Secure The Future, 13th International AIDS Conference. Durban und verschiedene Orte in den USA), (Katalog).
Urban Futures Exhibition. Museum Africa, Johannesburg.
Bamako Photography Biennale, Bamako.
One To Seven. Kuratiert von Jårg Geismar, Galerie Gabriele Rivet, Köln.
Festival, Círculo de Bellas Artes, Madrid; Sala Rekalde, Bilbao (2002) und Centro Cultural de Maia, Porto (2002).
Dis/location. Kuratiert von Daniela Tirkin, "Fotoespaña 2001", International Photography .

2000
FNB Vita Art Prize Exhibition, Sandton Civic Gallery, Johannesburg (Katalog.).

1999
Exchange: Recent works by the staff and tutors of the Wits Fine Arts Department, Sandton Civic Gallery, Johannesburg.
VI Art Gallery - Port Elizabeth, Durban Art Gallery, Standard Bank Gallery -Johannesburg .
Emergence. Kuratiert von Julia Charlton und Fiona Rankin-Smith, Standard Bank National Arts Festival, Albany Museum - Grahamstown, King George.
Lines of Sight. (Contemporary South African Photography Section – kuratiert von Zweletu Mtetwa, South African National Gallery, Cape Town.
X-scape - Photography in a new South Africa. A photographic project of Shuttle ’99, NSA Gallery, Durban und des Bensusan Museum of Photography, Johannesburg (Katalog).

1998
Aids Worlds: Between Resignation and Hope. Kuratiert von Frank Wagner (Berlin), 12th. International Aids/HIV Conference, Centre d’Art Contemporain and Dialogai, Genf (Katalog).
Unplugged. Rembrandt Van Rijn Art Gallery, Newtown, Johannesburg.
Alborough, Alexander, Nel, Lipson, Van Der Merwe, Wilson, kuratiert von Julia Charlton and Natasha Fuller, Gertrude Posel Gallery, University of The Witwatersrand, Johannesburg.
Dreams and Clouds. Kuratiert von Ingemar Arnesson und Wessel van Huyssteen, Kulturhuset Stockholm (Katalog).

1997
Collecting Ourselves. Gertrude Posel Gallery, University of the Witwatersrand, Johannesburg.
Lifetimes: An Exhibition of Southern African Art. Kuratiert von Ruth Sack und Nina Jacobson, München.

1996
Unplugged. Rembrandt Van Rijn Art Gallery, Newtown, Johannesburg.
Four Young Artists. Mit Brendhan Dickerson, James Reed und Alex Trapani. Newtown Galleries, Johannesburg.

1995/96
Gay Rights, Rites, re-Writes. Cape Town, Bloemfontein, Johannesburg.

1995
Springtime in Chile. Kuratiert von Wayne Barker und Ernesto Munoz, Santiago, Chile.
Taking Liberties: The Body Politic. kuratiert von Colin Richards und Ptika Ntuli, Gertrude Posel Gallery, Africus 1995, Johannesburg Biennale.

1991-94
Student exhibition. Gertrude Posel Gallery, University of the Witwatersrand, Johannesburg.

1989
Namibia Standard Bank Biennale, Windhoek, Namibia.

 

 

Preise:

2002
Premio Artissima BIGTORINO.

2001
Ernest Oppenheimer Memorial Trust Grant for Overseas Study.
National Arts Council Bursary for International Study.
Skowhegan Fellowship to attend the 2001 Skowhegan Summer workshop.

2000
Montagu White Bursary for Overseas Study.
Ernest Oppenheimer Memorial Trust Grant for Overseas Study.
nominiert für den FNB Vita Art Prize .

1999
National Arts Council Bursary for Overseas Study, Recherchen zu Robert Gober in New York, US (für MA Fine Arts degree) .
Ampersand Foundation Fellowship: Januar/Februar Studienaufenthalt in New York City für die Forschungszwecke (für MA Fine Arts degree).

1996
Preis der Foundation for Creative Arts für die Ausstellung “Four Young Artists" in den Newtown Galleries, Johannesburg.

1994
Anya Mellman Scholarship for Overseas Travel, University of the Witwatersrand, Johannesburg.

 

Arbeiten in öffentlichen Sammlungen:


South African National Gallery, Cape Town; Johannesburg Art Gallery; Durban Art Gallery; Gauteng Legislature, Johannesburg; Sandton Civic Gallery, Johannesburg.; University of the Witwatersrand, Johannesburg (donation); Sasol, Johannesburg; edcor, Johannesburg; MTN Art Institute, Johannesburg, Gemeente Archief Amsterdam.

 

Vorträge:

1999
„Picturing Health - The Photographed Male Body in the Archives of Hugh MacFarlane, Encounters With Photography, Photographing People in Southern Africa, 1860 to 1999“, Kapstadt, 14.- 17. Juli.

1998
“Negotiating Identities”, UNISA Sunnyside Campus, Juli.
„The Representation of AIDS and Gay Identity in the work of Robert Gober and my own“, 14th Annual South African Art Historians Conference.

1996
„New Strategies: The Re-presentation of Gay Identity and AIDS in the work of Felix Gonzales-Torres“, Second Annual South African Qualitative Conference “The Body Politic”, National Centre for Occupational Health, Johannesburg, 3.-4. September.

 

Workshops:

1999
„Conceptual Moves in Photography“, bei Jan Svenugsonn, Shuttle ’99, Durban.

 

 

Kuratorentätigkeit:

2000
„Emotions and Relations“, Gruppenausstellung zeitgenössischer südafrikanischer Videoarbeiten, Sandton Civic Gallery.

 

Eigene Veröffentlichungen:

1999
„The Difference Between Colonisation and Desire“, in Atkinson, B. und Breitz, C. eds. (1999), Grey Areas: Representation, Identity and Politics in Contemporary South African Art. Johannesburg: Chalkham Hill.

 

 

Bibliographie:

2005
Coulson, Amanda. "Hentie van der Merwe at Galerie Gabriele Rivet." In: art on paper, Januar - Februar.

2003
van Adrichem, Ja
n."BijlmAIR. Hentie van der Merwe. Nieuw Hollands groepsportret / The New Dutch Group Portrait." In: Stedlijk Museum Bulletin 4/2003, S. 18-21.
nn."Bijlmerportretten. Alzheimer, cricket, muziek bindt groepen in Amsterdam Zuidoost." In: Volkskrant magazine, 06. September.
Maart, Brenton. "Van der Merwe and Nel at the Goodman Gallery." In: www.artthrob.co.za
Eickhoff, Beate."Hentie Van der Merwe. Fragen nach dem Wesentlichen." In: Kölner Stadt-Anzeiger vom 07./08. Juni.
Diserens, Corinne."United Confusions of Representation." Katalogbeitrag zu Hentie van der Merwe, Ausstellungskatalog "OUT2002." Hrsg. vom HISK, Antwerpen, S.122-141 .

2001
Reindl, Uta M. "One to Seven. Galerie Gabriele Rivet, Köln." In: Kunstforum International, Bd. 157, November - Dezember, S. 342-343.

2000
de Waal, Shaun. "Art Out of War." In: Weekly Mail & Guardian vom 20. März.
Coetzee, Bettie. "Blurred Focus." In: Garden and Home, Juli, S. 19.
Bester, Rory. Essay zu der Ausstellung ‘Trappings’ in der Goodman Gallery.
Bester, Rory. Essay im Katalog des FNB Vita Art Prize.

1997
Atkinson, Brenda. "The Illicit Desires Of Discipline." In: Mail & Guardian vom 13. Juni.
Bester, Rory. "Raiding The Archive." In: NKA Journal of Contemporary African Art, Sommer/Herbst, New York, USA, S. 64.
Butchart, Alexander. "A Curator of the Corporea." In: Katalog hrsg. vom French Institute of South Africa für die erste Einzelaussstellung im Generator Art Space, Johannesburg.

1996
Williamson, S. und Jama, A. "Murderous Times, Art in South Africa: The Future Present." In: Kapstadt, S. 113-114.

1995
n.n. "Love, Friendship, Sex." In: Revue Noire, Paris, Dez. 95 - Jan.96, S. 14-15.